سوپاپ های توپی پنج سبک بدنه وجود دارد: بدنه تک ، بدنه سه تکه ، بدنه اسپلیت ، بال ولو ورودی بالا و جوش داده شده. تفاوت بر اساس نحوه تولید و مونتاژ قطعات شیر است - به ویژه محفظه ای که شامل خود توپ است. عملکرد شیر در هر مورد یکسان است.
علاوه بر این ، سبک های مختلفی مربوط به سوراخ شدن مکانیزم توپ وجود دارد. و بسته به فشار کار ، شیرهای توپی در شیرهای توپی کم فشار و شیرهای توپی فشار بالا دسته بندی می شوند. در اکثر صنایع ، شیرهای توپی با فشار کاری بالاتر از 3000 psi به عنوان شیرهای توپی فشار بالا در نظر گرفته می شوند. معمولاً حداکثر فشار کاری برای شیرهای توپی فشار بالا 7500 psi است و حداکثر به ساختار ، اندازه و مواد آب بندی بستگی دارد. فشار کاری شیرهای توپی فشار بالا می تواند تا 15000 psi باشد. شیرهای توپی فشار بالا بیشتر در موارد زیر فشار زیاد مانند سیستم های هیدرولیک استفاده می شوند ، بنابراین به شیرهای توپی هیدرولیک نیز معروف هستند.
شیرهای توپی در اندازه های تا 2 اینچ به طور کلی در طرح های یک تکه ، شیر بال ولو دو یا سه قطعه قرار می گیرند. دریچه های توپی یک تکه تقریبا همیشه سوراخ سوراخ می شوند ، نسبتاً ارزان هستند و به طور کلی دور ریخته می شوند. شیرهای توپی دو تکه عموماً کمی سوراخ شده (یا استاندارد) هستند ، می توانند دور ریخته شوند یا قابل تعمیر باشند. طراحی 3 تکه اجازه می دهد قسمت مرکزی شیر شامل توپ ، ساقه و صندلی ها به راحتی از خط لوله خارج شود. این امر باعث تمیز کردن کارآمد رسوبات رسوب داده شده ، تعویض صندلی ها و بسته های غده ، پرداخت از خراش های کوچک روی توپ و همه اینها بدون برداشتن لوله ها از بدنه دریچه می شود. مفهوم طراحی یک شیر سه تکه برای تعمیر آن است.
بندر کامل
یک دریچه پر یا شیر سوپاپ توپی کامل دارای سوراخ بیش از اندازه ای است به طوری که سوراخ توپی همان اندازه خط لوله است که منجر به کاهش اصطکاک کمتر می شود. جریان بدون محدودیت است اما شیر بزرگتر و گرانتر است بنابراین فقط در مواردی که به جریان آزاد نیاز باشد استفاده می شود ، به عنوان مثال در خطوط لوله ای که به پیگ گیری نیاز دارند.
بندر کاهش یافته یا سوراخ سوراخ شده
در دریچه های توپی کاهش پورت (که بیشتر به عنوان سوراخ سوراخ شناخته می شود) ، جریان از طریق شیر یک اندازه لوله کوچکتر از اندازه لوله شیر است و در نتیجه منطقه جریان کوچکتر از لوله است. از آنجا که دبی جریان ثابت می ماند و برابر با مساحت جریان (A) برابر سرعت (V) است ، {\ displaystyle A_ {1} V_ {1} = A_ {2} V_ {2}} A_ {1} V_ {1 } = A_ {2} V_ {2} سرعت با کاهش سطح جریان افزایش می یابد.
پورت V
یک شیر توپی V درب دارای یک توپ توپی شکل یا یک صندلی شکل V می باشد. این ویژگی های جریان خطی و حتی برابر را امکان پذیر می کند. هنگامی که شیر در موقعیت بسته است و دهانه شروع می شود ، انتهای کوچک "v" ابتدا باز می شود که امکان کنترل جریان پایدار در این مرحله را دارد. به دلیل سرعت بیشتر مایعات ، که ممکن است به یک شیر استاندارد آسیب برساند ، این نوع طراحی به ساختار کلی قوی تری نیاز دارد. هنگامی که به درستی ماشینکاری شده باشید ، این شیرهای کنترل عالی هستند و عملکرد نشتی بالاتری را ارائه می دهند.
پرکننده حفره
بسیاری از صنایع با مشکل باقی مانده در شیر توپی روبرو می شوند. در مواردی که مایعات برای مصرف انسان در نظر گرفته شده است ، ممکن است باقیمانده ها نیز برای سلامتی خطرناک باشند ، و در مواردی که مایعات از زمان به زمان تغییر می کنند ، ممکن است آلودگی یک مایع با مایعات دیگر ایجاد شود. باقیمانده ها به این دلیل بوجود می آیند که در حالت نیمه باز دریچه توپی شکافی بین سوراخ توپی و بدنه ایجاد می شود که می توان مایعات را در آن گرفتار کرد. برای جلوگیری از ورود مایعات به داخل این حفره ، باید حفره متصل شود ، که می توان با کشیدن صندلی ها به گونه ای که همیشه قیمت بال ولو در تماس با توپ باشد ، انجام شود. این نوع شیر توپی به شیر توپی Cavity Filler معروف است.
چند نوع دریچه توپی وجود دارد که به اتصال و حرکت جانبی توپ مربوط می شود: